Přírodní cesty ke zlepšení soustředění

01.11.2020
Text: MUDr. Zuzana Zafarová
Text: MUDr. Zuzana Zafarová

Pracujete nově z domova a máte problémy soustředit se na práci? Vytrhne vás z koncentrace každá maličkost ať už doma nebo v kanceláři? Potřebujete podpořit soustředění vašich dětí při on-line výuce? Zkuste poslechnout pár osvědčených rad a vyzkoušet bylinky na podporu koncentrace.

RADY, JAK ZLEPŠIT SOUSTŘEDĚNÍ NA PRÁCI ČI UČENÍ

  • Vyberte si vhodné pracovní místo a odblokujte rušivé vlivy. Lze využít sluchátka. Vhodné je při práci vypnout sociální sítě a ne- kontrolovat e-mail.
  • Práci si rozdělte na menší celky. V pauze se vždy věnujte nějaké jiné činnosti. Ideální je procházka na čerstvém vzduchu, sport, svačina, kontakt s ostatními lidmi, pro někoho může být motivační odměnou kontrola sociálních sítí. Práci začněte nejobtížnějšími úkoly, dokud jste čerství. Hotové dílčí úkoly odškrtávejte v plánu.
  • Sledujte a omezte čas strávený u počítače. Dlouhý nepřerušovaný pobyt před monitorem snižuje schopnost soustředění. Nezapomínejte na kyslík, cukr a tekutiny, důležitý je tedy čerstvý vzduch, pravidelné jídlo v menších porcích a pitný režim.
  • Zajistěte si dostatečný noční spánek. Nedostatek spánku značně zhoršuje soustředění
  • Nevynechávejte snídani. Udržíte si tak rovnoměrnou hladinu cuk- ru v krvi, což zvyšuje přesnost, zkracuje reakční dobu a zvyšuje duševní výkonnost.
  • Zvyšte příjem vitaminu B6. Ne- dostatek tohoto vitaminu snižuje pozornost a schopnost plánovat.
  • Pijte kávu. Podporuje přirozený antioxidační systém lidského mozku a zlepšuje poznávací funkce.Jezte vysokoprocentní čokoládu. Je prokázáno, že zlepšuje poznávací funkce.
  • Využijte vůni máty peprné. Zlepšuje to paměť zvyšuje bdělost a zkracuje reakční dobu.

POMOCI VÁM MOHOU I BYLINKY. JAKÉ TO JSOU?

  • Jinan dvoulaločný (Ginkgo biloba)

má příznivé účinky na nervový systém, zlepšuje prokrvení mozku a schopnost soustředění, snižuje krevní tlak a odstraňuje únavu a depresivní stavy. Užívá se v podobě čaje nebo tablet. Je prokázáno, že zlepšuje výkonnost při úkolech vyžadujících pozornost.

  • Ženšen (Panax ginseng)

podporuje bdělost, zlepšuje paměť, zkracuje reakční dobu a odstraňuje pocity vyčerpání a únavy. Má příznivé účinky na krevní oběh a posiluje imunitní systém. K dostání je ženšenový čaj, prášek či tablety.

  • Brahmi (Bacopa moniera)

podporuje soustředění, zlepšuje paměť a uvolňuje úzkost. V syrově podobě se užívá jako koření, v sušené jako čaj. Lze sehnat i tablety. Používá se také u osob s ADHD, při zhoršování paměti ve stáří a při zotavení po úrazech.

  • Pupečník asijský (Gotu Kola)

harmonizuje práci mozkových hemisfér, zlepšuje soustředění a podporuje učení. Z rostliny lze připravit čaj, ale prodává se také v podobě tablet či tinktury.69 68

  • Bazalka posvátná (Ocimum sanctum)

zklidňuje mysl, zlepšuje paměť, podporuje soustředění a jasné myšlení. Působí proti úzkosti a přejídání ze stresu. Používá se také k posílení imunity, k vyvážení hladiny cukru v krvi nebo jako repelent proti komárům. Užívá se čerstvá nebo sušená v podobě bylinného čaje nebo prášku, který se smíchá s přepuštěným máslem.

  • Levandule lékařská (Lavandula angustifolia)

zklidňuje, pomáhá proti úzkosti, při bolestech hlavy, nespavosti, nervozitě a závratích. Lze velmi dobře použít jako čaj před spaním. Mírně snižuje krevní tlak. Při testech pomáhá zachovat klid a udržet si soustředění.

Více v listopadovém čísle Bylinky revue.